Forum

Je moet ingelogd zijn om berichten te plaatsen Inloggen Registreren

Registreren? | Wachtwoord Kwijt?

Forums Doorzoeken:

Gebruik van Wildcard:
*    komt overeen met willekeurig aantal karakters
%    Komt overeen met precies één karakter

Automatisch antenne omschakelen mogelijk ?

GebruikerBericht

20:25
7 Jan 2010

PA0AER

Bedum

New Member

berichten25

Hoi Tonnie,

Gefeliciteerd dat je op zo'n korte termijn een oplossing vond. Eigenlijk had dit een taak moeten zijn voor de "FlexWire" poort maar kennelijk hebben ze daar niet zo'n haast mee bij FlexRadio. Als je mij de foto's stuurt plaats ik ze bij je bericht in het forum.

Res, non verba

20:07
7 Jan 2010

PA9CW

New Member

berichten15

Ger,

Ik heb voor een andere optie gekozen. Ik heb inwendig de output van ANT 1 en ANT 2 doorverbonden. Toen op een relais van het flex-board een pin gezocht die ca. 13,8 V wordt als je ANT 1 kiest en die ca. 0 V wordt als je ANT 2 kiest.

Dit output sigaal schakeld dan mijn extra toegevoegd relais. De contacten van dit relais schakelen dan ( viia een LC-netwerkje van MFJ ) 13,8 V op de coax richting de antennes buiten op het dak. Via de MFJ-4712 ( die bovenin de mast zit ) wordt dan geschakeld tussen de FB13 en de dipool. Als je nu in SDR naar Antenne gaat, kan je voor EXPERT kiezen en daar per band een ANT kiezen. Dus voor de 20, 15 en 10 meter band kies ik ANT2 en voor de rest van de banden ANT1. Simpeler kan het haast niet, denk ik….. 

Voordeel van deze optie is dat je geen externe COM of PAR kabels op de laptop hoeft aan te sluiten. Alleen 13,8 V, Firewire en ANT achterin en koptelefoon en paddle voorin. K.I.S.S.

Ik heb er foto's van dus voor degene die dat wil……………..

Tonnie, PA9CW.

22:14
4 Jan 2010

PA9CW

New Member

berichten15

Tnx, Ger. Daar heb ik wel wat aan.Schaterlach Denk ik. Ik heb even snel gekeken, maar ik zie wel wat goeds voorbij komen.

Bedankt voor de tip en ik ga als ik wat meer tijd heb het een en ander proberen en of bestuderen.

To be continued……..

Tonnie, PA9CW.

20:15
4 Jan 2010

PA0AER

Bedum

New Member

berichten25

Goedenavond OM,

Ik denk dat ddutil precies datgene doet wat je graag wilt. Ik heb het zelf nog niet in gebruik maar zal het eerdaags installeren om mijn linear te sturen.

UItgebreide informatie vind je hier:

http://k5fr.com/ddutilwiki/ind…..=Main_Page

mni 73 de Ger

Res, non verba

23:01
3 Jan 2010

PA9CW

New Member

berichten15

Ik ben in het bezit van een FLEX 5000A en beschik over twee antennes. Er gaat slechts 1 coax-kabel vanaf de set naar buiten en daar zijn twee antennes via een coax-relais op aangesloten. Met een schakelaar ( die 12 V op de coax-kabel zet ) kan ik vanuit de shack tussen deze 2 antennes schakelen. Op zich geen probleem, alleen vraag ik me het volgende af :

Is er in de FLEX 5000A een "pin-out" o.i.d. waarmee ik dit automatisch kan laten schakelen als ik in SDR een andere band kies ? Op de FT-1000 bijvoorbeeld, zit een band-data plug. De output is dan afhankelijk van de band. Dat kan je dan via een schakeling gebruiken om te schakelen.

Ik wil op 20m, 15m en 10m schakelen naar de FB-13. En alle andere banden naar de dipool. Is er dus ergens in de FLEX 5000A een of meerdere pinnen waar ik dat "logisch" signaal vanaf kan halen ?

Of wellicht is er een andere oplossing.

Tonnie, PA9CW.

About the Flex-Radio Forum

Forum Tijdzone:Etc/GMT-2

Meeste Gebruikers Online Ooit: 17

Momenteel Online:
2 Gasten

Momenteel Hier Aanwezig Topic:
1 Gast

Forum Statistieken:

Groepen: 1
Forums: 6